ارز دیجیتال چیست؟

Blog detail
  • 1401/06/31
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

ارز دیجیتال چیست؟

رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کند.

ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانکی یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نخواهید داشت

کاربردهای ارز دیجیتال

خرید های اینترنتی با ارز های دیجیتال:

هدف رمز ارز ها در ابتدای فعالیت خود تسهیل در پرداخت ‌های اینترنتی بود واکنون این ارز ها همانند پول‌ های واقعی در معاملات های مالی مورد استفاده قرار می گیرند و همینطور بسواحد گول یاری از سایت ‌های بزرگ دنیا، اپلیکیشن‌ های موبایلی، آنلاین شاپ ها و همچنین فروشگاه های معتبر، امکان خرید و فروش اینترنتی با ارز های دیجیتال را به روش‌ های پرداخت خود اضافه نموده اند. در واقع این رمز ارز ها هیچگونه تفاوتی با پول ‌های واقعی همانند ریال ندارند.

امکان معامله با ارز های دیجیتال در سطح بین‌المللی:

 یکی از مهم ترین ویژگی های ارز های دیجیتالی شناخته شدن آن ها در سطح بین المللی می باشد. از آنجایی که این ارز ها متعلق به کشور های خاصی نیستند به یک واحد پول بین‌المللی تبدیل شده اند که امکان انجام معاملات مالی در هر نقطه از جهان را میدهد.

تسهیل معاملات سنگین با استفاده از ارز های دیجیتال:

رمز ارز ها همانند پول های واقعی وجود خارجی ندارند و چون مبتنی بر پول های فیزیکی نیستند بهترین انتخاب برای معاملاتی با ارزش های بالا و حجم سنگین هستند. در بسیاری از معاملات سنگین که هزینه جابه ‌جایی پول های فیزیکی زیاد است، ارز های دیجیتال به راحتی می توانند جایگزین پول های فیزیکی شوند.

سرمایه ‌گذاری با ارز های دیجیتالی:

امروزه در دنیا ارز های دیجیتال مختلفی روی کار آمده اند و استقبال سرمایه گذاران از این بازار مالی و ورود پول ‌های هنگفت به این بازار باعث جذاب شدن این بازار مالی برای سرمایه گذاران خرد شده است. همچنین افزایش تعداد سرمایه گذاران در این بازار مالی باعث شده است که ارزش ارز های دیجیتالی همه روزه به طور شگفت انگیزی بالا و پایین شود.

دور زدن تحریم‌ ها با استفاده از ارز های دیجیتال:

یکی از مهم‌ترین کاربرد های ارز دیجیتال دور زدن تحریم‌ ها می باشد. رمز ارز ها برای هریک از کشور ها در سرار جهان می‌تواند یک عامل در دور زدن تحریم ‌ها باشد.

کیف پول ارز دیجیتال:

کیف پول سرد (Cold wallet): کیف پول سرد از اتصال به اینترنت بی‌نیاز است و می‌توان به صورت آفلاین از آن‌ استفاده کرد. به دلیل عدم نیاز به اتصال آنلاین این نوع کیف پول‌ها امنیت بالاتری نسبت به کیف پول‌های گرم دارند و نمی‌توان به راحتی از راه دور آن‌ها را هک کرد. کیف پول‌های سرد به صورت کلی به سه دسته‌ی کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های ذهنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

کیف پول گرم به جهت (Hot Wallet): کیف پول گرم نوعی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که به اینترنت متصل شده و آنلاین است. اتصال به اینترنت این نوع کیف پول‌ها را به هدفی جذاب برای هکرها تبدیل می‌کند. به همین جهت، حفظ امنیت کیف پول‌های گرم اهمیت فراوانی دارد. از طرف دیگر، کیف پول‌های گرم می‌توانند از نوع سرپرستی (custodial) یا غیر سرپرستی (non-custodial) باشند. در نوع سرپرستی، یک شخص ثالث، کلیدهای خصوصی مرتبط به دارایی‌های موجود در کیف پول را نگهداری می‌کند و این موضوع خود می‌تواند به یک ریسک امنیتی تبدیل شود. کیف پول‌های گرم به صورت کلی به ۲ دسته‌ی کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری و کیف پول‌های آنلاین تقسیم‌بندی می‌شوند

برخی از ارزهای دیجیتال

به طور کلی ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین به دو دسته کلی توکن‌ها و کوین‌ها تقسیم می‌شوند. گاهی در حوزه ارزهای دیجیتال دو واژه کوین و توکن به جای یک‌دیگر بکار می‌روند، در صورتی که ساختاری کاملا متفاوت از هم دارند. عموما هر کدام از کوین‌ها بلاک‌چین مخصوص خودشان را دارند. برخی از آن‌ها با ایجاد تغییرات جزئی در متغیرها مانند تعداد سکه‌ها، الگوریتم استخراج، زمان ایجاد بلاک‌ها و… از بیت کوین متفاوت می شوند. برخی دیگر نیز شبکه خود را بدون استفاده از کدهای بیت کوین ساخته تا کاربردهایی فراتر از پول دیجیتال را ایجاد کنند.

توکن‌ها نیز دسته دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که وابسته به پلتفرم‌های دیگر (مانند اتریوم) هستند. توکن‌ها بلاک‌چین جداگانه ندارند و برای اجرای تراکنش‌های خود از بلاک‌چین اصلی کمک می‌گیرند.

تا امروز تقریبا ۱۸۰۰۰ ارز دیجیتال در سراسر دنیا به‌وجود آمده اما اکثر آن‌ها نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین رمز ارز‌ها می‌پردازیم.

بیت کوین

بیت کوین (BTC) اولین و مشهورترین ارز دیجیتال است که در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی شد. از زمان ساخت این ارز دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو تا به امروز یکی از مورد توجه‌ترین رمز ارزها بوده و جایگاه نخست را بین ارزهای دیجیتال داشته است. امروزه بیت کوین بیش از ۳۸ درصد بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

اتریوم

اتریوم توسط ویتالیک بوترین برنامه نویس روسی -کانادایی در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و برخلاف نظریه بیت کوین که ارزهای دیجیتال راهی برای مبادله و ذخیره ارزش می باشد، این رمز ارز خود را شبکه ایی محاسباتی غیرمتمرکز نامید .اتریوم همانند بیت کوین براساس تکنولوژی بلاک چین ساخته شده است و ارزهای دیجیتال این پلتفرم اتریوم را برای خرید و فروش کالا و خدمات مورد استفاده قرار داده است.

تتر

تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. این رمز ارز از دسته استیبل کوین‌ها است. استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی هستند که برای حفظ ارزش پایدار، می‌توانند به دارایی‌های دنیای واقعی، مانند دلار، متصل گردند. بنابراین در حالی که ارزش سایر ارزهای دیجیتال اغلب در نوسان است، قیمت تتر همیشه ۱ دلار آمریکا است. معامله گران ارزهای دیجیتال اغلب از تتر به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده می‌­کنند. تتر با نماد اختصاری USDT شناخته می‌شود.

دوج کوین

دوج کوین یک رمزارز مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۳ توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر ساخته شد. استخراج واحد‌های دوج کوین محدودیت ندارد به همین جهت کارمزد تراکنش‌های آن بسیار پایین است. این ارز دیجیتال ابتدا برای شوخی ایجاد شد اما به سرعت در میان مردم محبوبیت پیدا کرد. دوج کوین با نماد اختصاری DOGE شناخته می‌شود.

زی کش

زی کش در سال ۲۰۱۶ توسط برنامه‌نویسی به نام زوکو ویلکاکس ساخته شد. یکی از اهداف اصلی این کوین حفظ حریم خصوصی به صورت تمام و کمال است. با استفاده از این ارز دیجیتال، کلیه اطلاعات فرستنده، گیرنده، مقدار وجه انتقالی و… رمزنگاری شده و تنها توسط خود فرد مشخص شود که چه اطلاعاتی برای سایر افراد قابل دستیابی باشد. زی کش که با نماد ZEC نمایش داده می‌شود، برپایه‌ی تکنولوژی بلاک‌ چین توسعه داده شده و از نوع ارزهای غیرمتمرکز است.

کاردانو

این ارز دیجیتال که قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را دارد در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. کاردانو از الگوریتم «اثبات سهام» برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این یعنی دیگر مانند بیت کوین نیازی به سخت‌افزارهای قوی و مصرف زیاد انرژی برای تایید تراکنش‌ها نیست. کاردانو با نماد اختصاری ADA نشان داده می‌شود. کاردانو از نسل سوم بلاک‌چین است که برای رفع نواقص نسل‌های پیشین به وجود آمده است

 

ارزهای دیجیتال گروه ها و دسته بندی های دیگری هم دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم

ارز دیجیتال بیت کوین

تعداد افرادی که نام بیت کوین را به عنوان بهترین ارز دیجیتال نشناسند بسیار محدود است. بیت کوین با علامت اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و یکی از انواع ارز دیجیتاله که در سال 2008 توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 معرفی شد.

آلت کوین ها

آلت کوین ها ارزهای دیجیتالی هستن که از فناوری بلاک چین برای فعال کردن تراکنش های همتا به همتا استفاده می کنند. آلت کوین ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین ایجاد شدند و سعی دارند که در قوانین بیت کوین تغییرات ایجاد کنند وآن را بهبود بدن تا توجه کاربران را به خودشون جلب کنند.

استیبل کوین

استیبل کوین ها ارز های دیجیتال با ثبات هستند و یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که در قیمت آن نوسانی وجود ندارد. این نوع ارز دیجیتال راهی آسان و مطمئن برای انجام تراکنش های مالی هست. ارزش یک استیبل کوین به یک دارایی یا کالای پایدار بستگی دارد و ارزش آن همیشه به حمایت پشتوانه ش وابسته است.

میم کوین

میم کوین همانطور که از اسم آن معلوم است نوعی ارز دیجیتال هست که از یک میم یا جوک اینترنتی نشات گرفته است و دارای ویژگی های طنزآمیز می باشد .ماهیت این نوع ارز دیجیتال باعث می شود که تاثیر اینفلوئنسرها در ایجاد و افزایش و یا کاهش ارزش آنها بسیار قوی تر از سایر ارزهای دیجیتال باشد.

شت کوین

این اصطلاح عموماً برای کوین هایی استفاده می شود که ارزش بازاری زیادی ندارند. اعتبار این کوین ها عموما مشخص نیست و خرید و فروش آن ها صرفا بر اساس احساسات بازار انجام می شود. شت کوین ها روند توسعه مشخصی ندارند و در برخی موارد حتی بنیانگذاران آنها نیز مشخص نیستند.

ارز دیجیتال ایرانی

ایران هم مثل خیلی از کشورهای پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال به دنبال تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی است. پروژه ارز دیجیتال ریال مهمترین و اولین ارز دیجیتال ایرانی می باشد که به زودی وارد بازار خواهد شد و روسیه نیز نسبت به عرضه این ارز دیجیتال ابراز خوش بینی و اعلام حمایت کرده است.

ارز دیجیتال مالی

بیشترین حجم دنیای ارزهای دیجیتال،ارز دیجیتال مالی است. یکی ازبزرگترین مشکلات خرید و فروش سهام در بازارهای مالی، وجود واسطه ها و دشواری خرید و فروش آن است که ارزهای دیجیتال مالی با حذف این واسطه ها در معاملات کمک شایانی به بازارهای مالی کرده است.ارزهای دیجیتال مالی با حل این مشکل و تسهیل خرید و فروش درست مثل یک استیبل کوین، شرایط بهتری را برای سرمایه گذاران بوجود آورده است.

ارز دیجیتال پرداختی

پلتفرم های پرداخت از طریق کیف پول های ادغام شده در پلتفرم ارز دیجیتال صورت می گیرد و کاربران ، ارز دیجیتال خود را خرید و فروش و یا انتقال می دهند.در این پلتفرم ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به راحتی با حذف واسطه ها صورت میگیرد..

ارز دیجیتال وام و وامدهی

سیستم وام دهی ارز دیجیتال یکی از خدمات مالی غیرمتمرکز و گزینه محبوب صرافی هاست و در کنار این فعالیت ها، ارز دیجیتال وام دهی خود را در بستر متاورس انجام می دهد.

ارز دیجیتال سرمایه گذاری

تجارت اصلی ارز دیجیتال سرمایه گذاری در پلتفرم بلاک چین می باشد و هدف اصلی آن آسان سازی فرآیند تراکنش های غیرمتمرکز است. بیشتر این رمزارزها در جهت افزایش ضریب امنیتی بلاک چین و افزایش حریم خصوصی در بلاک چین فعالیت می کنند.

ارز دیجیتال صرافی ها

صرافی های بزرگ علاوه بر ارائه خدمات برای خرید، فروش و انتقال ارزهای دیجیتال، دربرخی موارد شبکه های خودشان را تشکیل می دهند و به توسعه ارزهای دیجیتال کمک می کنند

مطالب مشابه