برای موفقیت در ترید آدم نباش - ربات ها بهتر ترید می کنند

Blog detail
  • 1401/07/29
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

برای موفقیت در ترید آدم نباش - ربات ها بهتر ترید می کنند

در این مقاله قصد داریم این نکته را بررسی کنیم که عامل اکثر شکست تریدرها عواطف و احساسات آنها است،این جمله را زیاد شنیدید که "بدون احساسات ترید کن" ولی ایا واقعا اینکار امکان پذیر است؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا عوامل و راهکارهای آن را از جنبه های حرفه ای بیان کنیم.

حتما شما هم بارها در اینترنت این جمله را شنیدید که نباید با عواطف و احساسات ترید کرد، نباید ترس و طمع داشت و نباید به دنبال انتقام از بازار بود...

اما چگونه؟

انسان ذاتا دارای این خصوصیات است اما راه کنترل این احساسات چیست؟

اجازه بدید یک مقدار در مورد اینکه ترس و طمع چگونه باث ضرر و زیان ما میشود صحبت کنیم. ترس، خوشحالی، حس بد یا خوب، همه این حس ها نشات گرفته از خاطرات ما است. خاطراتی که به صورت انرژی در ذهن ما ذخیره میشود. یکی از خصوصیات انرژی این است که بعد زمان برای آن مطرح نیست! یعنی وقتی مدت ها بعد یک خاطره ناخوشایند به یاد شما می آید، دقیقا به اندازه همان زمانی که آن اتفاق ناگوار برای شما پیش آمده ناراحت میشوید، پس زمان این انرژی ها را نابود نمیکند یا آنها را به دست فراموشی نمیسپارد.

یک مثال دیگر: فردی را در نظر بگیرید که یک سگ در زمان کودکی اش به او حمله کرده است، این ترس بصورت انرژی در ذهن فرد ذخیره شده و تا آخر عمر از سگ خواهد ترسید. اما آیا همه سگ ها خطرناک هستند؟ یا فقط آن شخص دچار این ترس شده است؟

بازارهای مالی دقیقا به همین شکل هستند. ضررها و شکست هایی که در گذشته به علت عدم دانش فنی کافی یا نکات روانشناسی برای ما اتفاق افتاده اند، به خاطرات بد و ترس از بازار تبدیل شده اند. وقتی ترس شما از بازار افزایش پیدا میکند، طبیعتا اشتباهات شما هم زیاد میشود، به این دلیل که ترس از معامله دارید، پس سخت معامله میکنید، اگر هم معامله ای را شروع میکنید به دلیل ترس زیاد از ضرر، خیلی زود از معامله خارج میشوید. در حالی که معامله الان شما هیچ ارتباطی به معاملات قبل نداشته و شرایط و موقعیت هر معامله با معامله دیگری کاملا متفاوت است، اما ناخودآگاه بدلیل همان ترس هایی که از قبل در ناخودآگاه شما ذخیره شده اند، سیگنال های منفی و اشتباه به شما میدهد.

تغییر دادن انرژی کار سختی است . به همین دلیل کنترل احساسات که نشات گرفته از خاطرات ما است در بازار های مالی یک کار سخت و طاقت فرسا است و خیلی از افراد توانایی این کار را ندارند.چند راه وجود دارد که این ترس ها را کمرنگ کرد و بدون داشتن احساسات در بازر ترید کرد.اگر شما یاد بگیرید مثل یک ربات ، بدون در نظر گرفتن معاملات قبلی یا ترس های گذشته ترید کنید برآیند معاملات شما به شدت بهتر می شود.

اولین و مهم ترین نکته برای اینکه بتوانید ترس و احساسات ناشی از تجربه های گذشته را کمرنگ کنید این است که متوجه باشید که در حال ترسیدن هستید. درک کنید حسی که الان به شما قالب شده است "ترس" بوده و ریشه آن کجاست. آگاه باشید که عوامل ترس چیست و در یک کلام متوجه بروز این حس باشید. این باعث میشود شما منشا ترس را شناسایی کنید و با انتقال این حس از ناخودآگاه به خودآگاه ان را کنترل کنید.

نکته دوم: وقتی شما با پولی که با از دست دادن آن آسیب بزرگی میبینید وارد بازار و معاملات می شوید ، این استرس بزرگ، شما را بصورت ناخوداگاه دچار ترس شدیدی میکند، و قطعا این ترس باعث ضرر شما و گیر افتادن در باتلاق شکست ها میشود . اگر ترید با پول وام، فروش منزل یا خودرو شخصی، پول قرضی یا پول دیگران باعث استرس شما میشود، به هیچ وجه اینکار را انجام ندهید. همچنین اگر منبع درآمدتان از ترید باشد و آخر ماه به پول این ترید ها نیاز داشته باشید هم استرس شدیدی می گیرید و نمیتوانید صبور باشید و این استرس باعث ترس ناخوادآکاه و ضررهای سنگین خواهد شد.

 

 

نکته سوم: متوجه این موضوع باشید که واقعا هیچ تریدی به ترید قبلی ربط ندارد. خیلی از معامله گران بزرگ در استراتژی های خود تا 10 بار مدوام هم ضرر می کنند اما دچار ترس و ناامیدی نمی شوند چون قبلا از این استراتژی نتیجه گرفته اند.شما اصلا نباید قبل از معاملهف به معامله های قبلی خود فکر کنید. بازار پر از فرصت های مختلف است و هیچ معامله به معامله قبلی ربط ندارد.

نکته چهارم: ریسک بیش از حد یا استفاده ار لورج"اهرم" بالا نیز به علت ایجاد استرس شما را در دام ترس گرفتار میکند، پس از ان اجتناب کنید. همچنین اعتماد به نفس بیش از حد هم از دیگر احساسات کشنده در بازارهای مالی است.در صورت برد ها وو سودهای متوالی که معمولا در بازارهای صعودی رخ می دهد، افراد دچار حس غرور و اعتماد به نفس زیادی می شوند و بعد از آن با دقت کمتر یا ریسک بیشتری معامله می کنند و حجم بالاتری وارد معاملات خود می کنند. خب طبیعتا وقتی روند بازار برعکس شود دچار ضرر های سنگینی میشوند و کل سرمایه بعلاوه سودهای بدست آورده را به باد میدهند، چرا که این افراد دانش فنی کافی را نداشته و صرفا اعتماد به نفس بالا و کاذبی دارند.

اگر شما متوجه اثرگذاری ترس باشید و بعلاوه نکات بالا، مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت کنید و همچنین ضرر را بخشی جدا نشدنی از بازار بدانید قطعا برایند معاملات شما افزایش پیدا خواهد کرد.

ترس شما را از انجام معاملات باز میدارد و یا استراتژی شما را خراب می کند . بازارمالی، بازی احتمالات ، ریسک و شجاعت عاقلانه و با مدیریت است.

و در آخر برای مطالعات بیشتر کتاب معامله گر منظم و یا معامله گری با ضمیر ناخودآگاه از مارک داگلاس را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

 

مطالب مشابه