ریسک به ریوارد را ما باید تعیین کنیم یا بازار ؟

Blog detail
  • 1401/05/30
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

ریسک به ریوارد را ما باید تعیین کنیم یا بازار ؟

یکی از مهم ترین اصول سرمایه گذاری رعایت مدیریت ریسک و سرمایه است. تریدر باید قبل از باز کردن معامله بداند که میزان ریسکی که باید متحمل شود چقدر است و در ازای این ریسک به چه میزان سود خواهد کرد؟

برخی تریدر ها یا استراتژی ها همیشه مقدار ثابتی از استاپ لاس را به صورت دلاری ، پیپ و یا درصدی در نظر می گیرند و این یک کار اشتباه است!مثلا همیشه حد ضرر خود را 1 درصد پاییم تر از نقطه ورود خود قرار می دهند یا برای سود همیشه درصد خاصی را در نظر می گیرند.

در اصل این تریدر ها برای بازار حد ضرر تعیین می کنند در حالی که اصلی ترین وظیفه هر تریدر این است که نقاط برگشتی و مهم بازار را پیدا کند و با توجه به اهمیت آنها حرکات قیمت را پیشبینی کند. به عبارتی بازار باید به ما بگوید کجا حد ضرر معامله و کجای بازار حد سود ما است .

تریدر بر اساس نقاطی که از بازار برای حد ضرر استخراج کرده است باید مدیریت سرمایه انجام دهد و حجم معامله به اندازه ای باشد که مقدار خاصی از موجودی حساب در ریسک قرار بگیرد و درگیر شود.تریدر ها ممکن است از نکات فنی ، نواحی عرضه و تقاضا ، سطوح حمایت و مقاوت یا سطوح فیبوناچی به عنوان حد ضرر و سود استفاده کنند و بزرگی و کوچکی حد ضرر اهمیت چندانی برایشان نداشته باشید چون باید با توجه به حد ضرر، استراتژی مدیریت سرمایه و حجم معامله را در نظر گرفت.

به عنوان مثال اگر شما 1000 دلار سرمایه دارید و می خواهید در هر ترید 1 درصد آن را در معرض ریسک قرار دهید یعنی در صورت استاپ خوردن فقط 1 درصد ضرر کنید طبق فرمول زیر محاسبات رو انجام می دهیم:

اگر حد ضرر شما 2 درصد تا نقطه ورود فاصله دارد، شما در هر معامله می توانید 10 دلار ضرر کنید (1000*1%)

اندازه معامله = 10/(میزان حد ضرر)

نکته پایانی اینکه هرگز بدون توجه به نواحی مهم بازار و چیزی که بازار به شما نشان می دهند حد ضرر و سود ثابت تعریف نکنید و درهر ترید متناسب با حد ضرر ، مدیریت سرمایه نیز را نیز عایت کنید.

مطالب مشابه