شباهت رانندگی و ترید

Blog detail
  • 1401/05/11
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

شباهت رانندگی و ترید

در این مقاله قصد داریم در مورد شباهت های رانندگی و ترید صحبت کنیم تا واقعیت بازارهای مالی را راحت تر درک کنیم.

-اولین شباهت فضای ترید با رانندگی فضای آزادیست که ممکن است هر اتفاقی بیافتد.

هر کسی در خیابان می تواند رفتارهای مختلفی داشته باشد و مردم تحت تاثیر و رانندگی افراد دیگر هستند. این موضوع گاها پیش بینی پذیر نیست و بحث احتمالات و عدم قطعیت در خیابان وجود دارد درست مثل دنیای ترید در بازارهای مالی. در فضای ترید میلیون ها کاربر در حال ترید هستند و مختار هستند هر کاری که میخواهند بکنند و هیچ قطعیتی در مورد آینده بازار یا رفتار ناگهانی یک تریدر نیست و این یعنی یک فضای نامحدود که هرکسی می تواند هر نوع معامله ای بکند. برای همین است که ما نمی توانیم همیشه 100 درصد تصمیمات بقیه را حدس بزنیم.

پس هیچ قطعیتی در بازار نیست

-در رانندگی تمام تلاش ما افزایش مهارت خود و تلاش برای حدس زدن رفتار بقیه راننده ها است تا رانندگی ایمنی داشته باشیم. مثلا وقتی یک عابر به خیابان می آید شما با توجه به مشاهدات خود حدس میزنید راننده ها سرعتشان رو کم میکنند .اما همیشه پیش بینی ها درست نیست چون ما در ذهن و شرایط بقیه راننده ها قرار نداریم وو ممکن است یک یا حتی چند راننده کاری غیر منطقی انجام دهد، که حوواس پرتی یکی از عوامل شایع این موضوع میباشد. در ترید هم شما در کنار تقویت مهارت های خود باید قدرت تحلیل و پیش بینی و حدس زدن در مورد رفتار بقیه مردم را یاد بگیر ید اما باید بدانید که اصلا این امکان وجود ندارد که همیشه درست تحلیل کنید و تصمیم بگیرید. چون ممکن است مردم همیشه رفتار منطقی و درستی نداشته باشند و نباید بدلیل شکست ها روحیه خود را از دست بدهیم. در یک کلام، در واقع اگر شما قدرت و پول تغییر بازار را دارید می توانید خواسته خود را عملی کنید ولی اگر باید مثل اکثر معامله گران رفتار بقیه را حدس بزنید این مورد همیشه درست نیست چون واقعا افراد تصمیمات و دیدگاه های مختلفی دارند.

نکته مهم بعدی این است که در رانندگی ما نباید تک بعدی باشیم. بعنوان مثال اگر ما در رانندگی تمرکزمان فقط روی درست عوض کردن دنده باشد یا فقط به بین خط راندن توجه کنیم یا صرفا روی گاز یا ترمز تمرکز کنیم کسی نمیتوانیم دید درستی از محیط اطراف ، خطرها و ریسک های جاده ، تحلیل رفتار احتمالی بقیه رانندگان و ...داشته باشیم و نتیجه اش احتمالا اتفاقات بدی از جمله تصادف خواهد بود. راننده باید به قدری تمرین کند و مهارت داشته باشد که انجام اموری مثل گاز ، ترمز ، عوض کردن دنده ، کلاچ و ... را به صورت خودکار انجام دهد و بتواند روی نکات مهم تر و حساس تر مثل خیابان ، ماشین ها ، سرعت ، عابران پیاده ، مسیر مقصد و ... تمرکز کند و از رانندگی لذت ببرد. مثل خیلی از رانندگان حرفه ای که اصلا به جزئیاتی مثل اینکه کی گاز بدهم! کی ترمز بگیرم! و.. توجه نمی کنند و روی موضوعات مهمتری تمرکز میکنند.

در ترید هم به همین شکل است . خیلی ها فقط درگیر یک یا چند اندیکاتور ، کندل ، استراتژِی معمولی یا ... هستند و تا وقتی درگیر این موضوعات باشند نمیتوانند درک درستی از بازار داشته باشند.

چرخه ها ، نقدینگی ، اخبار ، عرضه و تقاضا ، تله ها و دام ها و مباحث روانشناسی ، مدیریت سرمایه ، نظم در معاملات ، توقعات درست و به جا ، درک درست از ضرر و بازار و خیلی چیز های دیگه که توجه به آن ها نیازمند تمرین مدوام و بک تست های اصولی است تا ترید بتواند خیلی از موارد به صورتین خودکار و روتین رعایت کند و بتواند روی اصل بازار توجه کند.

-نکته مهم بعدی این است که فرمول ثابتی برای رانندگی وجود ندارد ، یعنی هیچ راننده ای نمیگوید اول 3 دقیقه گاز میدهم، سپس دنده 2 و بعد ترمز و ...

چرا ؟ چون محیط کوچه ها ، خیابان ها و ترافیک مدام در حال تغییر است و نمیتوان با یک فرمول خاص و ثابت رانندگی کرد. راننده به مهارت خود ایمان دارد ، نکات مربوط به رانندگی، ماشین، جاده ها، علامت ها و ... رو می میبنید و در لحظه در حال بررسی جاده و رانندگی و تصمیم گیری است. پس فرمول خاصی وجود ندارد . حتی دوبار رانندگی در یک مسیر دارای تجربیات متفاوتی برای راننده خواهد بود، زیرا عوامل متغیر متعددی در جاده و مسیر قرار دارند، اما این راننده ست که میداند مهارت کافیز برای رانندگی و قدرت تصمیم گیری دارد.

در ترید هم همین نکته وجود دارد . به علت تغییر مدام شرابط ، قیمت ها ، اتفاقات و... هیچ استراتژی یا فرمول یا اندیکاتوری وجود ندارد که همیشه جواب بدهید و بتوانید از آن استفاده کنید. در ترید باید مهارت تحلیل با ابزار ها و استراتژی خود را داشته باشید. اما باید در هر لحظه و در شرایط خاص بدانیم که در چه شرایطی هستیم ، بازار در کدام یک از 6 حالت خود قرار دارد و کدام ابزار یا استراتژی مناسب این شرایط میباشد. همچنین باید مدام به اصل بازار ، عرضه و تقاضا ، اخبار و هیجانات آن توجه و رصد کنید و بهترین تصمیم را برای همان شرایط و ناحیه زمانی بگیرید. به همین دلیل است که استراتژی هایی که در اینترنت آموزش داده میشود کانال های ارائه سیگنال و ... نمیتوانند سود پایداری برای شما داشته باشند . هیچ قانون ثابتی و قطعی در بازار وجود ندارد، تنها مسئله قطعی بازار عدم قطعیت است.

یکی دیگر از علت های اینکه استراتژی های از قبل تست شده در لایو بازار سودده نیستند ین است که بازار مدام دستخوش تغیرات است و استراتژی شما در گذشته جواب داده است.

-در رانندگی با نگاه کردن به فرمان و رانندگی بقیه نمی توانید رانندگی یاد بگیرید و به خوبی رانندگی کنید چون چیزهایی مثل کنترل وضعیت خیابان ؛ پیشبینی رفتار دیگران ، تمرکز ، و .. را از روی نگاه کردن نمی توانید یا دبگیرید و همه چیز فقط گاز و کلاچ و فرمان نیست. شما نیاز دارید که خودتان کم کم رانندگی کنید و اموخته های خود را تجربه کنید و مهارت خود را با تجربه و آزمون و خطا بالا ببرید.

در ترید هم این موضوع وجود دارد. شما با سیگنال گرفتن از بقیه یا صرفا نگاه کردن آموزش های دیگران نمی توانید تریدر خوبی شوید. چون نمیدانید آن شخص با چه دیدی به بازار نگاه می کند ، در کنترل ترس و احساسات چقدر مهارت دارد ، ترکیب استراتژی یا تایم فریم از دید وی چگونه است ، در چه سطحی از اعتماد به نفس است، چقدر ریسک پذیر و اصلا میزان سرمایه اش چه مقدار است؟

پس به دنبال کپی ترید و کانال های سیگنال و ... نباشید و سعی به تمرین و بک تست و ساخت استراتژی شخصی خود داشته باشید.

- در رانندگی شما از جزئیات مسیری که قصد پیمودن آن را دارید، دقیقا مطلع نیستید. مثلا ترافیک خیابان ها ، چراغ قرمز ها تصادف ها ، خرابی های خیابان و ... . شما مقصد و مسیر را میدانید و شروع به حرکت می کنید . ممکن است در زمانبندی مشکلی ایجاد شود یا حتی مجبور شوید راه خود را تغییر دهید.

در ترید هم این موضوع وجود دارد. شما نباید کل مسیر را پیش بینی کنید و حتما بدانید قیمت تا چند حرکت بعد و تا کجا قرار است که ریزش داشته باشد. شما فقط باید روند کلی بازار را به دست بیاورید و شروع به انجام معاملات با استراتژی خود شوید اما ممکن است مثل رانندگی مشکلاتی پیش بیاید که حرکت روند را متوقف کند،بازار در حالت رنج قرار بگیرد، یا اصلا اتفاقی ناگهانی باعث تغییر روند بازار شود. شما باید سریعا به آنها واکنش نشان داده و منعطف باشید.

یکی از معامله گران :همه می پرسند قیمت بالا میرود یا پایین؟ و من میگویم نمیدانم! آنها باور نمی کنند ولی من واقعا نمی دانم! فقط لحظه کنونی را با اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد تحلیل می کنم و معامله میکنم.ناگهان ممکن است همه چیز به کلی متفاوت شود.

در رانندگی شما فقط از وضعیت همان خیابان و همان نقطه ای که هستید خبر دارید ولی از بقیه خیابان ها اطلاعاتی ندارید. در ترید هم نباید زیاد سعی کنید بفهمید که آینده چگونه خواهد شد! چون بر روی زاویه دید کلی شما تاثیر میگزارد و علائم قطعی بازار را درک نخواهید کرد.

-شما قبل رانندگی با علائم راهنمایی و رانندگی ، قوانین ، اطلاعات خودرو و ... آشنا میشوید و وضعیت سلامت وشرایط خود را چک می کنید و سپس شروع به رانندگی میکنید. در غیر این صورت احتمال تضادف زیاد است و این امری کاملا طبیعی است. چون شما آماده رانندگی نبوده اید. در دنیای ترید هم شما باید اصول و مبانی ، نحوه درست معامله ، درک بازار ، مدیریت سرمایه ، ریسک ، استراتژی و کنترل هیجانات را بیاموزید و بعد ترید کنید. وقتی هنوز به سطح خوبی از مهارت و درک از بازار نرسیدید، در صورت ترید کردن، طبیعتا احتمال ضرر شما بسیار زیاد است.افراد زیادی صرفا با یادگرفتن یه اندیکاتور یا یک استراتژی شروع به معاملات با حجم سرمایه بالا میکنند و درگیر ضررهای سنگین میشوند.

-درست است که در خیابان عده ای هم مسیر هستند، مثلا در یک خیابان یا در یک شهر رانندگی میکنند، اما هرکدام مستقل از یکدیگر و به مفکر منافع و صرفه جویی در زمان یا مراقبت از خودروی شخص خودشان هستند. در بازارمالی هم همه به فکر سود خودش هستند. بازارمالی در اصل یک جنگ است که سود عده ای از ضرر عده ای دیگر است. بازار را نباید صرفا یک قیمت دانست، پشت همه این قیمت ها تصمیم و منفعت طلبی میلیون ها آدم قرار دارد که همه آنها فکر می کنند تصمیماتی که میگیرند به سوود آنها است. در کل باید بازارمالی را به این شکل دید که همه در کمین شکار پول و سرمایه شما هستند.

-در رانندگی هرچقدر شما از وضعیت جاده ها ، ترافیک ، آب و هوا و اتومبیل خود اطلاعات بیشتری داشته باشید ، رانندگی راحت تر و مطمئن تری دارید ، در ترید نیز داشتن منابع اطلاعاتی مهم و آگاهی که از عوامل تاثیر گذار روی بازار هستند مثل اخبار ، گزارش ها ، ایده ها ، ترس و طمع مردم و ... بسیار مهم بوده و بازدهی معاملات شما را بهبود میبخشد . پس حتما همیشه در مورد بازار و شرایط، آگاهی کامل داشته باشید.

-در رانندگی کنترل سرعت بسیار مهم است. اگر با سرعت کم رانندگی کنید، اینکار خیلی خسته کننده و ملال اور خواهد بود و خیلی دیر به مقصد و هدف خود میرسید و ممکن است قبل از رسیدن به مقسد خسته شده و از ادامه راه منصرف شوید. اگر با سرعت زیاد رانندگی کنید ریسک تصادف بالا میرود و احتمال آسیب شدید به جان و اموال شما بالا میرود. در ترید هم مدیریت سرمایه و حجم همین ویژگی را دادر. حجم معاملات یا لورج معاملات و تعداد انها نه باید آنقدر اندک باشد که شما را از ترید خسته کند و نه باید خارج از منطق و ریسک معمول باشد، چون برای شما می تواند بسیار پر ریسک و ضرر ده باشد. هرچقدر شما راننده خوبی باشید ممکن است عدم قطعیت بازار شما را شکست دهد و اگر حجم معاملاتتان درست نباشد آسیب زیادی خواهید دید.

-همان طور که قبلا گفتیم هر کسی در رانندگی مستقل و آزاد است پس در رانندگی ممکن است شما تمام نکات را رعایت کرده و در حال رانندگی اصولی باشید اما شخص دیگری بی احتیاطی کند و با شما تصادف کند. این یک حقیقت انکار ناپذدیر در این نوع فضاهای آزادیست که از هر کسی هر کاری می تواند سر بزند. درست است شما مقصر نبودید و کار منطقی را کردید اما یک تصور اشتباه یا غیر منطقی عده ای ممکن است به شما ضربه بزند . در ترید هم این موضوع مکرر اتفاق میافتد. قبلا بارها گفتیم که در بازارمالی قطعیتی وجود ندارد، پس ممکن است شما تمام نکات انجام معامله را رعایت کنید اما بر اثر اتفاقی نظر عده ای حتی به اشتباه برخلاف نظر شما شود و معامله شما با ضرر مواجه شود. شما باید این ریسک های بازار را بپذیرید و به خاطر آنها خود را سرزنش نکنید و مدام به سمت تغییر استراتژی یا .... نروید.

-خیلی مراقب باشید چون وقتی شما تصادف می کنید سرنشینان هم دچار آسیب می شوند و در ترید هم ممکن است از دست دادن سرمایه و پول، زندگی شما و اطرافیانتان را تحت تاثیر بگذارد . پس به همان اندازه که مدام در رانندگی مراقبیم تصادف نکنیم و همه موارد را رعایت می کنیم در ترید هم باید همینطور باشیم.

 

- برخی کارها در رانندگی مثل رعایت سرعت مجاز ، بستن کمربند ، سالم بودن ماشین و ... در صورت بروز حادثه از شدت و خسارت حادثه می کاهد و اگر این نکات را رعایت نکرده باشید آسیب بیشتر و گاها جبران ناپذیری می بینید. در ترید هم مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه همین نقش را ایفا میکند و اگر این مورد را رعایت نکنید، احتمالا در نهایت شما ضرر بزرگی خواهید کرد . هرچند ممکن است مدتی هم سود کنید. مثلا در رانندگی تازه وارد هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند نه سرعت و نه ایمنی را رعایت نمی کنند، اوایل از سرعت لذت میبرند اما ممکن است ناگهان تصادف بدی بکنند و آسیب بزرگی ببینند. در ترید هم همینطور است. افراد تازه وارد چون نکات مدیریت سرمایه و ریسک و ... را رعایت نمکینند معاملات پرریسک زیادی انجام میدهند وچون معمولا در بازارهای صعودی وارد بازار میشوند، گاها سود های خوبی هم می کنند اما چون واقعیت بازار را بلد نیستند در نهایت بازار کل سود و سرمایه آنها را پس میگیرد.

پس اگر می خواهید تریدر خوبی باشید برای یادگیری مدیریت سرمایه و ریسک حرفه ای وقت زیادی بگذارید.

-یکی ازمهم ترین شباهت های رانندگی با ترید بحث هیجانات و مدیریت آن میباشد. بعنوان مثال اگر شما استرس و ترس از تصادف داشته باشید، هنگام رانندگی تمرکز نخواهید داشت و یا خیلی آهسته رانندگی خواهید کرد واین ترس باعث میشود شما نتوانید روی همه موضوعات رانندگی تمرکز کنید و حواس خود را به محیط و عوامل دیگر جمع کنید، پس طبیعتا احتمال تصادف شما بالا میرود. در بازار هم اگر شما ترس از ضرر داشته باشید این ترس باعث میشود که نتوانید عمق بازار و عوامل مختلف را به درستی ببینید و همین ترس باعث ضرر شما میشود.

پس اگر شما در ترید هم بتوانید مثل رانندگی، بعد از کسب مهارت خونسردی خود را حفظ کنید و ترس خود را با روش هایی که خارج از این مطلب است از بین ببرید می توانید همانطور که راننده خوببی هستید تریدر خوبی هم شوید.

-شما می دانید در تصادفات رانندگی احتمال مرگ و خسارات شدید وجود دارد. اگر همیشه این موضع مدنظر شما باشد و ترس شدیدی از آن داشته باشید، شما را از رانندگی باز خواهد داشت، در حالی که اکثر افراد با اینکه میدانند این خطر همیشه وجود دارد ولی با رعایت نکات ایمنی و افزایش مهارت رانندگی احتمال آن را پایین آورده و رانندگی می کنند. این ترس میتواند در حد یک هشدار برای اینکه نکات ایمنی را نقض نکنند باشد. به همین راحتی یک ترس و خطر بزرگ را میتوان کنترل کرد و از رانندگی لذت برد . در دنیای ترید، افرادی که قبلا لیکویید شده و کل سرمایه خود را از دست داده اند، این ذهنیت بر آنها قالب است که بازار قصد دارد تا دوباره کل پول و سرمایه آنها را از چنگشان دربیاورد، که همین ترس مجددا باعث عدم تمرکز و در نتیجه ضرر آنها خواهد شد. حل این مشکل این است که با افزایش مهارت های ترید ، دید درست به بازار و رعایت مدیریت سرمایه و ریسک کم کم به سطحی از اعتماد به نفس برسید که احتمال وقوع این اتفاق کم شود.

بازار به هیچکسی ضرر نمی زند. تا شما وارد بازار نشوید و ترید نکنید بازار نمی تواند به شما ضرر بزند. سود یا ضرر ما نتیجه انتخاب خود ما در آن لحظه است و اگر انتخاب درستی باشد قطعا تبدیل به سود می شود. اما درست و غلط صد درصدی در بازار وجود ندارد و اینجا بازی احتمالات است. پس ما باید بالاترین احتمالات را در نظر بگیریم.

بازارمالی موجود وحشتناکی نیست، همانقدر که ضرر می زند می تواند سوددهی داشته باشد.

-در رانندگی شما با یک تصادف کوچک رانندگی را کنار نمیگذارید. یا مثلا وقتی در یک خیابانی تصادف کردید ، مشکل را مربوط به آن خیابان نمیدانید، چون ممکن است هزار مرتبه قبل و بعد از ان تصادف از همان خیابون رد شوید و اتفاقی نیافتد. حتی شاید آن تصادف در آن لحظه شرایط اصلا تقصیر شما نبوده است.

در بازارهای مالی هم به خاطر یک یا چند ضرر که البته با استراتژی بوده ولی به ضرر تبدیل شده است، نباید از آن بازار بترسید و و دست از ترید کردن بکشید. باید دنبال دلیل باشید. در ترید هیچ معامله ای به معامله قبلی ربط ندارد، هر معامله در شرایط مخصوص خودش است و اصلا دلیل نمیشود چون یک معامله ضرر داده است بقیه معاملات هم ضررده شوند.

-نباید وقتی یک یا چند ضرر پشت سرهم را تجربه میکنید اعتماد بنفس خود را از دست بدهید و بترسید و دیگر سراغ معمامله نروید. چون هیچ معامله ای به معامله قبل ارتباطی ندارد. البته طبق مدیریت ریسک، شما باید برای ضررهای خود لیمیت داشته باشید و بعد تعدادی ضرر با توجه به استراتژی خودف کار را متوقف کنید، اما نباید چون قبلا ضرر کردید باعث ترس در معاملات بعدی شما بشود.

-اگر شرایط رانندگی پیچیده شود، مثلا هنگام رانندگی هم موسیقی گوش کنید ، هم با تلفن صحبت کنید ، هم حواستان به خیابان باشد و ... خب قطعا تصادف خواهید کرد. در بازار دقیقا هم همینطور است. وقتی استراتژی شما پیچیده میشود عوامل غیرقطعی در تصمیم گیری زیاد میشود و در نتیجه تصمیم درستی نمیگیرید و موقع سود یا ضرر نمی توانید به درستی تشخیص دهید کدام عامل باعث آن شده است.

-اعتماد به نفس زیاد در رانندگی باعث مییشود خیلی از نکات ایمنی را رعایت نکنید و کمتر روی آن تمرکز کنید و فکر کنید همیشه راننده خوبی هستید و این باعث بروز حادثه میشود. همیشه باید شرایط را تحت کنترل داشته باشید. در ترید هم دقیقا همینطور است و اعتماد به نفس بیش از حد باعث نقض قوانین مدیریت ریسک یا سرمایه یا تمرکز کمتر روی بازر و بررسی کمتر میشود .قبلا گفتیم هیچ معامله ای به معامله قبل ربط ندارد. در این مورد هم همینطور است. دلبیل نمیشود چون شما معامله قبل را با سود بستید در این معامله هم سود کنید. هر معامله مستقل از بقیه است، پس نه زیاد خوشحال شوید و نه زیاد بترسید.

-نکته بعدی این است که شما همانطور که در رانندگی با تمرین ، تمرکز ، اعتماد به نفس بیشتری کسب میکنید و از رانندگی لذت می برید ،در ترید هم اگر ترس را کنار بگذارید و مهارت خوبی پیدا کنید، دید عمیق تر و حرفه ای تری پیدا کنید و به همه چیز بصورت جامع و کلان نگاه کنید، استراتژی و ثبات قدم در اجرا داشته باشید ، مدیریت ریسک و سرمایه را به خوبی رعایت کنید و تست و بک تست های اصولی بگیرید و همیشه در حال رصد و بررسی با دقت بازار باشید و هیجانات خود را کنترل کنید همانند رانندگی به یک تریدر خیلی خوب تبدیل میشوید و لذت میبرید.

مهم این است که به بازار نگاه و درک درستی داشته باشید ، از ضرر نترسید ، توقعات بیجا و معاملات همیشه موفق نداشته باشید و بدانید این بازار ریسک هایی دارد که باید با ابزار مدیریت سرمایه و ریسک آن را کنترل کنید و مدام به عنوان شاگرد بازار باشید، نه اینکه اعتماد بنفس کاذب بگیرید.

مطالب مشابه