تفاوت یک روز بد با نابودی کامل سرمایه

Blog detail
  • 1401/07/18
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

تفاوت یک روز بد با نابودی کامل سرمایه

 تریدرهای حرفه ای می دانند که مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک از تحلیل هم مهم تر است چرا که آنها حقیقت و ریسک های بازار را درک کرده اند.اگر شما مدیریت ریسک و سرمایه را انجام داده باشید و در بازار اتفاق ناگهانی و شارپی رخ دهد نهایت شما به اندازه ریسکی که قبلا در نظر گرفتید ضرر می کنید . اما اگر مدیریت ریسک انجام ندهید ممکن است طی ریسک های ناگهانی و حرکت های ناگهانی بازار، کل دارایی خود را از دست بدهید.

فراموش نکنید اصل اول در بازار های مالی حفظ اصل سرمایه و باقی ماندن در بازار است و مدیریت سرمایه از اصلی ترین کارهایی است که باید برای داشتن ترید موفق انجام دهید.

نکات مهم مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک :

1- ریسک هر معامله و حجم

اکثر تریدر های بزرگ در هر ترید خود نهایت 1 درصد موجودی خود را در معرض ریسک قرار می دهند تا در صورت استاپ خوردن ضرر زیادی متحمل نشوند. رعایت این نکته خیلی اهمیت دارد چون ضرر جزو جدایی ناپذیر بازار است و نباید ضرر ها به حساب شما ضرر سنگین وارد کنند.

تریدر های تازه وارد به علت انتظارات بالا از بازار یا جوگیر بودن بدون رعایت نکات مدیریت ریسک، ترید هایی با حجم بالا انجام می دهند و چون اغلب در بازار صعودی وارد می شوند تا مدتی سود خوبی کسب می کنند اما به محض تغییر روند بازار ضررهای سنگین می کنند و اغلب تمام پول خود را از دست می دهند.

برای محاسبه حجم معامله و رعایت حداکثر ریسک باید طبق فرمول زیر عمل کنید:

در کریپتو : اندازه معامله = حداکثر میزان ریسک به دلار/(میزان حد ضرر)

در فارکس : اندازه معامله = حداکثر میزان ریسک/(میزان حد ضرر به پیپ*ارزش هر پیپ)

به عنوان مثال وقتی 10000 دلار سرمایه دارید در هر معامله می توانید فقط 100 دلار ریسک کنید و باید با توجه به حد ضرر خود حجمی را انتخاب کنید که این عدد رعایت شود.

مثلا اگر فاصله نقطه ورود تا حد ضرر شما 400 دلار است طبق فرمول زیر، حجم باید 0.25 بیت کوین باشد

حجم معامله = 100/400 = 0.25

2 - حداکثر میزان ریسک روزانه ، هفتگی و ماهانه

علاوه بر رعایت حداکثر ضرر در هر ترید باید میزان حداکثر ضرر روزانه و هفتگی را نیز بررسی کنید . این کار برای این است که اگر یک روز یا یک هفته روند بازار موافق با استراتژی شما نبود دچار ضرر سنگین نشوید. . به عنوان مثال 3 درصد ضرر روزانه یا 5 درصد ضرر هفتگی . زمانی که شما به اندازه حداکثر ضرر هفتگی خود ضرر کردید دیگر تا هفته بعد ترید نکنید.

برای همه تریدرها در مواقعی پیش می آید که به دلیل تغییر چرخه بازار ، مسائل روانشناسی ، ضرر های پی در پی می کنند و شما باید با قوانین مدیریت سرمایه جلوی این ضرر ها را بگیرید.

3 - حد سود ماهانه :

شما ربات نیستید که مدام در حال ترید باشید و یا بتوانید سودهای خیلی بالایی کسب کنید و انتظارات بیش از حد از بازار داشته باشید.

شما باید برای خود یک حد سود ماهانه منطقی بزارید و اگر خوش شانس بودید و در روز دهم ماه به سود مدنظر خود رسیدید دیگر ترید نکنید.

4 - بررسی مداوم پوزیشن ها :

به علت احتمال وجود خطاهای صرافی ها ممکن است حد ضرر شما فعال نشود و قیمت از ان عبور کند و شما درگیر ضرر سنگینی شوید . پس باید به طور مرتب معامله های خو را پیگیری کنید.

5- معاملاتی که R/R خوبی ندارند انجام ندهید.

معاملاتی که نسبت ریوارد به ریسک خوبی ندارند ملزم به ورود حجم زیاد هستند و این برخلاف مدیریت ریسک است. سعی کنید حداقل معاملات با R/R بالای 2 را انجام دهید.

6- با سرمایه ای ترید کنید که در صورت ضرر زندگی شما را به طور کامل مختل نکند.

هیچگاه با پول قرضی و یا وام ترید نکنید ، ترس از دست دادن سرمایه بعد از ترید های ضرر ده باعث بدتر شدن اوضاع و ادامه دار شدن روند ضرر می شود و گاها با حس انتقام، تریدر حجم های سنگین و هیجانی را ترید می کند و باعث از دست رفتن کل سرمایه شخص می شود.به دلیل مشکلات ذهنی که ایجاد می شود به هیچ وجه با پول قرضی ، وام و فروش خانه و ماشین ترید نکنید.

7-حتما سبد سرمایه گذاری اصولی و درستی داشته باشید و به اصطلاح همه تخم مرغ های خود را در یک سبد سرمایه گذاری قرار ندهید. در پستی دیگر درباره تشکیل درست سبد سرمایه گذاری صحبت خواهیم کرد.

خلاصه بحث :

اگر شما نکات مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنید هرگز درگیر ضررهای سنگین نمی شوید و با یک استراتژی معمولی نیز می توانید به سوددهی برسید.

اغلب فومو ، طمع ، هیجانات و ... باعث می شود ما برای کسب سود بیشتر مدیریت سرمایه را رعایت نکنیم و سرانجام سرمایه خود را از دست بدهیم.

مطالب مشابه