انواع کلاهبرداری های حوزه کریپتو کارنسی

Blog detail
  • 1401/06/12
  • توسط تیم مدیریت محتوای آرتان

انواع کلاهبرداری های حوزه کریپتو کارنسی

تراکنش‌هایی که در فضای بلاک چین و رمزارزها صورت می‌گیرد، مسیری یک طرفه است که وقتی انجام شود، برگشت ناپذیر است. هزاران هزار نفر با دیدن دنیای پر از سود رمزارزها بدون آگاهی لازم وارد این میدان شده‌اند و به دلیل اشتباهات فراوان و سودجویی کلاهبرداران و هکرها، پول خود را به آدرس این افراد واریز کرده‌اند. بعد از اینکه تازه فهمیدند اوضاع از چه قرار است، هیچ راهی برای بازگشت دارایی‌شان وجود نداشت.

در ادامه برخی از روش های کلاهبرداری در حوزه کریپتو کارنسی را باهم بررسی میکنیم:

1- سرمایه گذاری اشتباه در سایت های ناشناس

سایت ها و اپلیکیشن های زیادی ادعای سودآوری در حوزه سرمایه گذاری یا ترید در کریپتو کارنسی را دارند یا برخی، ربات های مختلفی را برای فروش ارائه میکنند و با وعده سودهای شگفت انگیز کاربران را فریب می دهند.

اما تشخیص اینکه کدامیک واقعا به صورت تخصصی و حرفه ای کار می کند و کلاهبرداری نیستند کار بسیار سختی است و چون اکثر افراد دانش بررسی این موضوع را ندارند ممکن است در دام این شرکت ها بیافتند و سرمایه خود را از دست بدهند.

2- کلاهبرداری از طریق فیشینگ و بدافزار هایی که ممکن است آدرس ولت ها را موقع کپی کردن برای جابجایی تغییر دهند یا لینک ها و اپلیکیشن هایی که با نام یا ادرس شبیه به سایت های بزرگ، کاربر را فریب می دهند. این لینک ها بسیار شبیه به لینک های اصلی است و کاربر به سختی می تواند متوجه آن شود و وقتی وارد آن سایت می شود و اطلاعاتش را وارد می کند کیف پول او خالی می شود.

3- تبلیغات و فروش رمز ارز های متفرقه و تقلبی

هزاران شت کوین مختلف بدون پروژه قوی و بدون پشتوانه مالی و فنی فقط با ساختن یک کوین در این بازار وجود دارد که خیلی از آنها از نام سریال ها یا شخصیت های معروف ساخته می شود و عملا پوچ و خالی است.

افراد ناآگاه با خرید این رمزارزهای تقلبی و پامپ و دامپ های شدید بعد از مدتی و ناچیز شدن ارزش آن کوین سرمایه خود را از دست می دهند.

4- افتادن در دام شرکت ها یا افرادی که ادعای چندبرابر کردن پول و سود های چندصد درصدی را می دهند

این افراد وشرکت ها با ایجاد مستندات و تاریخچه ترید ساختگی در شبکه های اجتماعی کاربر را متقاعد می کنند که توانایی کسب سود خیلی بالایی دارند اما در حقیقت به دنبال کلاهبرداری از کاربر هستند.

5- ثبت نام و اتصال کیف پول به صرافی های ارزهای دیجیتالی که وعده توکن رایگان یا ایردراپ های مختلف می دهند نیز از جمله کلاهبرداری های این حوزه است.

6 - ایردراپ ها

پروژه های ایردراپ زیادی وجود دارند که به بهانه دادن توکن ایردراپ از کاربر هزینه هایی برای فعالسازی یا جابجایی و ... می گیرند و از آن ها کلاهبرداری می کنند و بعضا توکن های بی ارزشی را به آن ها می دهند.ایردراپ های واقعی نیاز به بررسی تخصصی و حرفه ای دارد و اگر دانش آن را ندارید از ثبت نام و اتصال ولت به سایت های مختلف خودداری کنید.

7- کلاهبرداری با پروژه های هرمی در کریپتوکارنسی

تمام پروژه های پانزی در حوزه کریپتو کارنسی در نهایت وقتی بازار راکد شود و جریان پول ورودی کم شود به مشکل برمی خورند و از مردم کلاهبرداری می کنند. این پروژه ها به علت سودآوری مناسب در شاخه های اول سریع پخش می شود و بعد از مدتی کاملا تعطیل می شوند.

8- کلاهبرداری به وسیله باج افزارها

ارزهای دیجیتال به علت ناشناس بودن افراد طرفین معامله به هکرها کمک میکند با هک و یا توسعه بد افزار ها اطلاعات مهم کاربران را هک و به ازای بازگرداندن آن ها مبلغی را به وسیله کریپتو که قابل ردیابی نیست دریافت کنند.

9 -کلاهبرداری «هانی پات» در دنیای ارزهای دیجیتال

این روش یک تفاوت مهم با موارد قبلی دارد؛ از طریق هانی پات می‌توان خود هکرها و تبهکاران اینترنتی را نیز به دام انداخت. به زبان ساده، هانی پات یک نوع قرارداد هوشمند با نقص ظاهری است که با استفاده از آن ضمن به دام انداختن هکرها، قادر به جلوگیری از سرقت وجوه داخل اسمارت کانترکت خواهیم بود. اما تبهکاران طی چند سال اخیر موفق شده‌اند از این روش به نفع خود برای کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال بهره ببرند.

در حقیقت، در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال با هانی پات افرادی که خود قصد سرقت دارند طعمه می‌شوند! همانطور که گفتیم هانی پات یک قرارداد هوشمند دارای نقص ظاهری و مشکل در طراحی است، به طوری که فردی حتی با دانش کم، خیلی زود متوجه می‌شود که در صورت فرستادن مقداری رمز ارز (مثلا ETH در بلاک چین اتریوم) به آن قادر به خالی کردن توکن‌های قفل شده در قرارداد هوشمند خواهد بود. اما بعد از ارسال ارز دیجیتال مورد نظر، همان مقدار نیز قفل و به موجودی قبلی اضافه می‌شود!

مطالب مشابه